Hei!
Livet skjer så fort, men jeg savner å blogge. I perioder kan jeg ønske jeg kunne bruke tid her inne. Til å skrive og kommunisere med deg/dere som leser. Men jeg har jo begynt på ny utdanning på deltid og burde egentlig skrevet oppgaver og tekster om pedagogikk osv. Ender som regel med at jeg ikke gjør noen av delene. 😁
Jeg har blitt fast snapper på “livetmeddowns” på snapchat forresten. Det er ikke hver uke, for det hadde jeg aldri orkert. Å være en snapper for en dag krever jo litt tid. Jeg synes det er så fint at alt som blir sagt på kanalen må tekstes. Da inkluderer vi de som er døve. Dette burde gjelde for alle kjente influencere som har mange følgere. Snakk om å glemme en gruppe mennesker. Men så vet dere jo at jeg er bitter fordi barn og voksne med ekstra behov ikke blir inkludert slik de skal. Nok om det – kunne skrevet i evigheter om akkurat dét 😂
På snappen i dag fikk jeg et spørsmål angående Levi og skolestart! – Så koselig at hun ville vite mer. Istedenfor å snakke så mye om det på snapchat i dag, kan jeg jo skrive litt om det her også, i tilfelle fler er nysgjerrige på dette.
Skolen Levi har begynt på er en steinerskole for barn med ekstra behov. Jeg tror det er rundt 45 elever på skolen fra 1. klasse og helt opp til videregående. Det er et utrolig godt samhold på skolen mellom elevene, lærerne er helt fantastiske og brenner for det de driver med. Skolen og foreldrene jobber tett sammen for at barna våre på skolen skal få muligheten til å være i et miljø hvor de kan være seg selv hundre prosent. Misforstå meg rett. Mange skoler er sikkert flinke til å tilrettelegge, men jeg har hørt mange triste historier også – noe som jeg prøver å legge fra meg i hverdagen.
Det er vanskelig, for jeg vil virkelig kjempe for at alle mennesker med ekstra behov skal ha rett på det som alle andre barn/voksne i Norge har. Etter jeg ble mor til Levi, har jeg daglig fått et innblikk i hvor skjevt fordelt systemet er.
Jeg føler endelig, at etter flere års kamp for Levi´s rettigheter i barnehagen (som i og for seg aldri ble innført), kan jeg senke skuldrene mine og sende gutten min på skolen i god viten om at de som jobber med Levi rett og slett er flinkere enn meg! Jeg føler ikke lenger på engstelse, angst og bitterhet når det kommer til den delen. Det jeg sitter igjen med, er at ALLE barn med litt ekstra skal kunne få denne muligheten. Selvom jeg satt Levi på venteliste på denne skolen for flere år siden, er det ikke slik at andre barn har flaks. Mange trenger inkludering i skole og jeg tenker ofte på foreldre som blir satt i en slik situasjon, der spesialskole hadde vært det beste. Synd det ikke finnes så mange av de lenger.. De valgte å fjerne reformen på sent 80/ tidlig 90- tallet har ikke mye endret seg. De la ned alle spesialskoler for å inkludere barn i vanlig skole. Det er ikke et godt nok tilbud for de barna. Ikke i det minste. Og jeg har snakket med mange.
Levi går i 1 klasse med en annen jente. De har blitt gode venner og Levi snakker ofte om henne. Jeg forstår at han tenker på henne iallefall, for han nevner navnet hennes av og til. Dette året skal de fokusere på å bli kjent med alle elevene og lærerne på skolen, tegne, male, lage mat, være mye ute og lignende. Han får også fotbad, hånd og fotmassasje en dag i uken. Han elsker det – og det er fullt forståelig.
Jeg glemmer ikke denne korte samtalen jeg hadde med en gutt i skolegården. Jeg ble rørt i bilen på hjemveien. Nydelige gutten❤️
Gutt: “Hei, hvem er du?”
Meg: “Jeg heter Sarah og er mammaen til Levi.”
Gutt: “Åh, er du? Han er veldig rampete og søt.”
Meg: “Så koselig at du kan fortelle meg litt om Levi på skolen.
Gutt: “Hvilket syndrom har Levi?”
Meg: “Han har downs syndrom.”
Gutt: “Åja. Det har flere har. Vil du vite hvilket syndrom jeg har?”
Meg: “Ja, veldig gjerne!”
Gutt” “Jeg har Williams syndrom!”
Meg: “Åh, så kult!”
Gutt: “Ja.”
Meg: “Men nå skal jeg kjøre hjem jeg, så får dere ha en kjempe fin dag på skolen.”
Gutt: “Ok, mammaen til Levi.”
Gutt: “Men du. Jeg er glad i deg.”
Jeg: “Glad i deg også.”
Vi snakkes litt senere. Skal prøve å skrive litt igjen i morgen.