Hei sonde, ha det sonde

Heyyyy!

Klokka er snart 05.00 og Levi kan ta ut sonden sin uten at vi må tilbake på Ullevål for å sette en ny! Jippi. Skulle ha med kamera, men glemte det seff📸😅

Klokken 07.45 i går morges steppet vi opp på Ullevål sykehus. Levi skal testes for refluks i 24t. Han kan få sprutbrekninger til tider og tigermamma må få sjekket det ut. Ser du meg brøle?😂 Det har blitt bedre med tiden heldigvis, men det er godt å få sjekket av punktet på listen likevel. Jeg gruet meg veldig til 24 timer med sonde, da jeg husker den tiden da Levi var liten baby. Den sonden skapte kaos, selvom den var nyttig for at Levi skulle få i seg næring. Jeg husker at vi måtte bytte den ofte, enten fordi han dro den ut selv eller fordi det hang en rad med busemenn festet på den slik at han ble tett og slet med å puste. Etter hjerteoperasjonen hans, hadde han også sonde selvfølgelig, og det var så vanskelig å prøve å gi han flaske samtidig når vi skulle prøve å la han spise litt selv. Et lite langt rør gjennom nesa og halsen.. Jeg skjønner han godt jeg ass.

MEN.. Denne gutten er den sterkeste og mest tapre lille menneske jeg kjenner! Jeg klarte ikke å se sykepleieren sette den inn, så jeg satt meg utenfor og venta. 4 min senere kom sykepleieren ut og sa: “For en flink liten gutt!”. Og jeg som grua meg i lang tid😂😥 Ære være Kim som takler sånt. Sånn holdt han på når vi var på sykehuset også – super interessert i alt som har med medisiner og utstyr å gjøre. Jeg kom inn igjen på rommet og ble møtt av dette😍

Så da var det bare å reise hjem igjen. Sonde med tilhørende maskin som registrerer (han fikk en liten rumpetaske til maskinen hehehe) og et ark der vi skulle skrive alt han gjør til enhver tid. Jeg trakk litt på smilebåndet da jeg hørte Kim måtte avbryte samtalen med naboen ved å si: “Oi. Der kom det en gulp. Må bare registrere denne gulpen her, et lite øyeblikk bare. Gulp klokka 16.15 – en god munfull” 😂

Maria, min tredje halvdel (?😁), tok med seg Levi på en liten shopping-runde i går kveld og etter 1 times tid ringte hun og var helt stressa. Levi hadde dratt ut sonden – rett før leggetid seff. Da bar det ned igjen til Ullevål for å legge den inn på nytt. Jeg drev med et lite hage-prosjekt så Kim dro ned med Levi. Denne gangen hadde Levi ikke tatt det like pent. Kim sa han aldri hadde hørt han gråte sånn før.. Da de kom tilbake lå han over skulderen til Kim med øynene lukket og tunga hengende ut. Stakkars lille, sonde er ikke lek fårn si!

Nå er det endelig snart over. Vi har jo vært gjennom verre ting en dette, men alt er jo relativt. Ting er litt vanskeligere nå enn før også, både fordi jeg kjenner Levi bedre og fordi han er større og ‘forstår’ mer og mer. Snart han kobles fra denne maskinen og jeg håper han puster bedre da, for akkurat nå snorker han skikkelig. Sikkert derfor jeg ikke vil sove og heller se på fuglene stå opp. I dag bærer det til hjertekontroll og down syndrom kurs + levering av sonde-utstyr😊 Og så må jeg få tatt med Levi til et vann så vi kan plaske i kanten – sola får 10/10 poeng av meg om dagen – lett☀

Jeg malte disse ‘tønnene’ i denne nydelige blåfargen i går. Ble riktig så fornøyd. De står på verandaen med blomster og lys på. 99 kr stk på europris i fjor! De har stått ute hele vinteren og trengte en upgrade! I tillegg har jeg fått blomster i kassene! Sola gir meg energi jeg ikke visste jeg hadde😀 Jeg håper jeg ikke er den eneste om det?

Xx S

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 113

3 thoughts on “Hei sonde, ha det sonde

  1. Hei Sarah! Dagene går litt for fort, og jeg ser at jeg ikke har vært innom bloggen din på noen dager 🙂 Men når du nevner meg spesielt, så må jeg jo skrive en kommentar 🙂
    Jeg påvirkes i høyeste grad av sola. Om jeg er aldri så giddesløs i gråvær, så kommer energien når sola skinner. Her jeg bor “sliter vi” med sur vind fra nord-øst, men det er uansett triveligst når det er sol.
    Gi den lille skjønningen din en klem fra meg 🙂
    (Også tror jeg det var veldig bra at du dro tilbake til hytta igjen, og at dere fikk snakka ut om tingene. Fornuftig fyr, han Kim, som fikk deg til å ta en timeout 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top