Hobby sykepleiere

Hallo alle fine. Snakket litt med pappa på telefonen i dag og han ventet på et nytt blogginnlegg – helst en film. Hehe. Jeg har vært for sliten til å skrive/filme noe som helst de siste dagene – vi føler at vi har vært hobbysykepleiere. Som jeg nevnte i forrige innlegg fikk vi et isolat som ikke var i bruk, vegg i vegg med intensivavdelingen. Vi har hatt Levi der også – matet han, gitt han medisiner, gitt han vitaminer, passet på at alt står bra til etter omstendighetene. Kim fikk til og med opplæring i hvordan vi skulle fylle ut  Levi´s skjema som blir brukt for å dokumentere alt han gjør i løpet av en vakt. Som jeg har forstått det riktig, bruker sykepleieren dette skjema til å loggføre alt om Levi i journalen hans på slutten av en arbeids vakt, slik at neste sykepleier som kommer på jobb har oversikt og informasjon om pasienten de har ansvar for. Jeg må innrømme at jeg syntes det var meget spesielt at Kim fikk opplæring i dette, da verken han eller jeg er utdannet sykepleiere. Vi fulgte likevel med på alt av informasjon og doser som skulle gis, for vi vil jo gjøre det beste vi kan. I tillegg har vi hatt tre forskjellige leger å forholde oss til denne helgen (vi kom med ambulanse på fredag) og alle sier forskjellige ting. En lege mente metningen var for ustabil og sa vi ikke skulle dra hjem før han ikke trengte oksygen lenger. En annen lege mente vi skulle vente og se hva hjertemedisinen gjorde (den skal ha som hensikt å åpne blodkarene til Levi´s lunger, slik at blodet hans pumper bedre inn) for denne skal i utgangspunktet hjelpe å stabilisere metningen hans. En siste lege (hun er IKKE min kopp te, for å si det sånn) mente vi var på isolatet med Levi for å bli kjent med sønnen vår, slik at vi kan bli tryggere som foreldre. Hun snakket masse om hvor skummelt hun selv syntes det var å bli mamma og hvor normalt det var å være redd når man kom hjem. Altså… For det første har du en frisk baby! og for det andre så er vi her fordi sønnen vår sliter med å puste, din dott. Selvfølgelig vet jeg at det er skummelt å dra hjem med en baby uansett, men han er syk – dét er faktisk annerledes!! Hun snakket også som om vi skulle hjem igjen og se an situasjonen, noe som gjorde at jeg gikk ned i kjelleren i går. Jeg klarte ikke å se lyst på noen ting. Jeg var livredd. Jeg ringte mamma i går kveld og gråt som en liten unge. Jeg sa jeg nesten ikke orket å leve mer. Vi snakket lenge om jeg burde få profesjonell hjelp til å klare dette og om jeg er på vei inn i en fødselsdepresjon. Etter jeg fikk roet meg ned, leste jeg litt om dette og skjønte fort at jeg ikke er i en fødselsdepresjon. Da vil man ofte forsvinne fra sitt eget barn. Jeg elsker Levi over alt og jeg hadde aldri klart å dra fra han på noe som helst vis. Når Kim sier at han kan ta vare på Levi i et døgn slik at jeg kan sove ut, nekter jeg. Jeg skal være her med familien min og Kim trenger meg like mye som jeg trenger han – jeg er bare sliten av å få hundre forskjellige beskjeder og ingen plan på hva som skal skje videre. 

Vi har to favoritt sykepleiere på intensiven. Høres kanskje ut som vi setter de ansatte i bås, men slik blir det i en situasjon som denne. De har vært med Levi siden han ble født og de kjenner han bedre enn mange av de andre. Vi ble så triste når de ikke var her da vi kom på fredag. De har hatt fri i helgen og vi har møtt nye fjes. I går kveld etter jeg hadde pratet med mamma møtte jeg på hun ene. Hun skulle jobbe nattevakt og kom inn på rommet vårt. Da forklarte vi situasjonen og hun tok saken i egne hender. Hun snakket videre med noen kollegaer og bestemte at de skulle trille Levi inn igjen på intensiven, slik at DE skulle observere han. Vi skulle være foreldre, ikke sykepleiere og vi skulle sove. I tillegg skulle hun andre favoritt sykepleieren komme på dagvakt i dag. Halleluja! 

Kl 13.00 i dag fikk vi et møte med lege, sykepleier og hjerte sykepleier. Vi snakket om at vi skal ta én dag av gangen og se hvordan medisinene han har begynt på, virker. I tillegg skal han fortsette å være på intensiv avdelingen, slik at de kan observere han ordentlig. Veie bleier, se hvordan metningen hans er under mating, telle hvor ofte han må ha bruk for oksygen maske osv. Så da er vi tilbake til de rutinene vi hadde fra starten av. Vi har flyttet tilbake til familie hotellet og Levi er i trygge hender. Misforstå meg rett, han er i trygge hender hos oss også, men som sagt – vi kan ikke være hobbysykepleiere mens vi er innlagt på et sykehus. 

Igjen – takk for alle fine kommentarer her på bloggen. Det er et lite lyspunkt for oss på kjipe dager. Rop gjerne ut om det er noe dere lurer på eller ønsker at jeg skal skrive om. (Mer filmer, bilder, you name it) Jeg er ingen super-blogger, dette er helt nytt for meg.

Slenger med et par bilder av apekatten vår. Han er så søt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 113

20 thoughts on “Hobby sykepleiere

  1. Godt å ha trygge rammer rundt seg med alt hva det innebærer❤️ Lille klumpen til mommo❤️

  2. Dere er fantastiske foreldre,jeg beundrer deres styrke👍😊Håper dere får sove litt og tatt litt vare på dere sjøl også.Klemmer til dere og godgutten😘😘

  3. Nei det er ikke dere som skal være sykepleiere helt klart. Bra du sier ifra. Når en lege snakker om skummelt å komme hjem med en unge, javel men en frisk unge er en ting en syk unge noe helt annet. Synes jeg i grunnen kjenner meg igjen da Madeleine var liten, hun fikk ikke puste, da mente legen det var mor som var hysterisk. Han klappet kjeften igjen da han undersøkte henne og hun sluttet og puste. ,men det var astma og ikke hjertefeil. Stå på lille høne det går seg nok til

  4. Da dattra mi var i sykehuset fikk jeg lov til å ha henne 4 timer om dagen. Det falt mye tårer tilegg fikk jeg fødselsdepresjon. Men det gikk over etter vært det tokk bare litt tid. Lykke til

  5. Åh mine kjære , men nå måtte jeg le av de bildene av gullet du hadde lagt ut , så fin der han ligger med hånda under haka nesten , funderer 😂😂💙💙er så fin og stor blitt i nye klær hver dag , stilig liten prins 😃Og så godt at det er som før igjen, han på intensiven og dere på rommet 1 etg ned , blir veldig mye annerledes , og med de sykepleierne dere kjenner fra før , godt og høre 😍♥️♥️Den som ikke skjønner at dette er noe av det tøffeste dere får oppleve i livet , er ikke helt med 😄Er kjempestolt over dere begge , skal jamen dynamitt til for å klare alt dette med sitt eget barn , men det går fremover , venter bare på den dagen han blir operert jeg nå , da.da blir mye lettere etterpå . Da er han frisk 👏👏👏behøver ikke lytte til noe døgnet rundt . Elsker dere over alt 💋💋og kos , og hold ut litt til og litt til , så er målet der snart 😍💙♥️Masse kjærlighet sendes / love love love

  6. Å for en skjønn gutt <3. Dere skal selvfølgelig ikke være hobbysykepleiere, dere er jo mamma og pappa! Godt at noen fikk ordnet opp og at han overvåkes så dere kan slappe av. Lykke til med den fine gutten og håper han snart blir sterk nok til operasjon og et normalt liv med frisk og pigg gutt 🙂

  7. For en skjønn skatt dere har fått! ❤️ Etter vi fikk Elliot har jeg mang en gang tenkt over hvor merkelig det er at de ikke har noen studiepoeng i kommunikasjon på medisinstudiet. Vi møtte på mye rart den første tiden. Men det hjelper å tenke på at de fleste er veldig faglig sterke (kanskje de bruker all kapasitet på det medisinske?), også er heldigvis sykepleierne bedre pedagoger/omsorgspersoner. Vi gikk også noen favoritter spm vi ble veldig glad i. Med tiden, etter vi har kommet oss ovenpå, har vi blitt glad i legene også )de som følger han opp.
    Stå på! Vi heier på sidelinjen! Livet i sykehusbobla er ikke lett, men vit at det kommer bedre dager!
    Gode tanker ❤️

  8. Herligheten for en vakker gutt dere har fått❤️ Klok blogg, blir både glad og rørt over å lese, lykke til😘

  9. Så vakker den lille prinsen deres er , og så utrolig sterke dere er som foreldre. Sender allt jeg klarer av gode energier til dere alle sammen.
    ❤❤❤

  10. Signe Marie: Tusen takk for fine ord, Signe. Jeg unner ingen dette, men kjenner på at det er fint at noen har tråkket litt på stien før oss. Det får oss til å ikke føle oss helt alene i denne situasjonen. Stor klem til deg <3

  11. Hei elsklingene mine ♥️Håper alt er bedre enn dagen i går , da man må ta en dag av gangen. Har jo ikke fått gjort så mye de siste dagene , håper dere får sove litt , og at gullgutten vår har det bedre og bedre , han er så søt der han ligger , ser ut som han koser seg nå når han ikke har så mange ledninger overalt 💙Hadde tenkt å komme i morgen eller fredag en tur . Bedre jeg nå , bare litt nesegreier, men håper det går bra . Hoster eller nyser ikke , så nå gleder jeg meg sååå til å se dere /og prate med deg og Kim. Gir beskjed hvem dag det blir , blir ganske tidlig om det blir i morgen eller fredag , for nå må jeg ta trikken fra city og opp , og ned . Og da vil jeg helst ikke gå i mørket fra centeum og hjem 😄😍💋og kos

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top