Hvor blir av tia a?

Hei dere. 

Dagene bare flyr. Jeg nyter innimellom, men kanskje mer på autopilot akkurat nå. Levi har fått noro-virus igjen. I tillegg er han tett og surklete i brystet. Jeg tørker slimete, grønne bæsjebleier å sitter og titter på konsistensen med øyne som forstørrelsesglass. Jeg finner ingenting ekkelt med det, selvom folka i huset synes jeg er små-ekkel. “Jeg er en mamma”, tenker jeg mens jeg himler med øynene. Levi betyr alt. Jeg elsker smilet hans, jeg elsker latteren hans jeg egentlig ikke har hørt så mye av ennå (Levi ler med hele ansiktet, men han er en hés liten gutt, det har han vært fra han ble født), jeg elsker at han prøver å snakke ved å stramme hele kroppen og åpne munnen. Samtidig blir jeg pittelitt trist inni meg, fordi jeg ser han prøver så hardt. Hvis jeg kommuniserer på lik måte tilbake, begynner han å smile, så akkurat nå kommuniserer vi litt på hans premisser og dét er helt greit. Levi ligger på magen dagen lang, spreller når han ser noe spennende på tv eller når han får oppmerksomhet. Han har akkurat begynt å snu seg tilbake til rygg og hver gang han klarer det, klapper vi alle sammen og sier “jippi” – da smiler han alltid. Han klarer å strekke ut armene helt fra gulvet mens han ligger på magen. Han er en sterk liten gutt!

Selvom jeg vet barna på hans alder krabber rundt og leker selv, er jeg innforstått med at Levi trenger mer tid. Da jeg er på møter med bydelen vi bor i, eller andre jeg møter på, får jeg høre at det er nå jeg vil merke større forskjell. Nå vil andre barn på hans alder suse fordi, og jeg burde være forberede meg på det. 

Om den saken, tenker jeg: Å så? Noen løper, noen går, noen krabber, noen ligger, noen er lam og kan aldri gå faktisk.. Så ta en chillpill og la meg forberede meg på et liv med en gutt som TILSLUTT vil gå uansett. Ikke noe hastverk hos Levi & Co. Jeg forstår poenget deres, misforstå meg rett – men jeg vil ikke høre på andres meninger om hvordan jeg vil takle utviklingen hans. Jeg vil heller ikke høre på folk som anbefaler meg at Levi begynner i barnehage etter sommeren. Jeg har såvidt vært med han føler jeg, fordi jeg har brukt tid på å komme meg etter alt som har vært med lang sykehusinnleggelser, hjertekontroller, operasjoner, øyekontroller, legevakter osv. Levi skal begynne i barnehagen når han er to år 🙂 Dermed basta! 

Jeg merker hvor mye sterkere jeg har blitt.. Venner sier jeg har vært så sterk gjennom alt, men jeg har ikke følt meg sterk i det hele tatt. Dette har vært en fantastisk erfaring og jeg har blitt sterkere etterhvert, men jeg har hatt flere nedbrutte og triste dager de siste 8 månedene. Frykt, redsel, desperasjon, stress. Den eneste som har fått meg til å holde ut er Levi. Det er fortsatt Levi. Jeg skal ta vare på meg selv snart, etter neste hjertekontroll som jeg håper viser gode resultater og en lekkasje som fortsatt er lik som den var. For den er levbar… Frem til han må opereres en gang til. Jeg håper det blir lenge til……..

Jeg skulle egentlig legge ut en film til dere hvor jeg prater litt om alt og ingenting. Den er filmet. Ikke noe fancy, men bloggen er ekte så filmene blir likedan. Den må klippes litt, og med en liten gutt som trenger mammaen sin så må det ta den tiden det trenger. 

Takk for at dere leser <3 Hvis dere vil følge med på litt videosnutter osv har jeg en instagram-profil hvor jeg legger ut litt av og til. Den heter såklart “lillelevi” 🙂 

Klem fra meg

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 113

9 thoughts on “Hvor blir av tia a?

  1. Levi går nok, når tiden er inne 🙂 Traff nettopp noen med et barn med et sjeldent syndrom. Gutten er 4 år, og har nettopp lært å gå. Nå sprang han mer enn han gikk, fikk jeg inntrykk av.
    Skjønner at du vil ha Levi hjemme. Mine var aldri i barnehagen… Men jeg var dagmamma etter noen år. Også var vi så heldige at det var et par andre hjemmeværende med jevnaldrende i nabolaget. Sjekk om det er Åpen barnehage (eller noe sånt) i nærheten av deg. Det skal være uforpliktende å stikke innom der, og Levi har godt av å møte andre småtasser 🙂

  2. Levi vil lære alt han skal når han er klar for det! Et lite «dytt» innimellom kan være nødvendig for å motivere ham litt. Liker at du er så avslappet i forhold til det!👍 Vil tipse deg om en app som heter Mini (en tegnspråk app). Levi virker så våken og oppvakt at jeg tror han fort vil forstå tegn. Lær dere noen få, enkle som: spise, drikke, sove, vente! Ord som er en del av hverdagen. Min datter begynte tidlig med tegn og det gjorde at vi unngikk mye frustrasjon og i dag har hun et godt verbalt språk. Har også jobbet med tegn i barnehage og tegn er noe alle barn har god nytte av! Morsomt er det også!😄 Har dere mulighet til å vente med barnehage til Levi er 2 år er det bare positivt! Klem fra meg😊

  3. Flinke, gode, sterke vakre Sarahmor <3 Du er så realistisk og reflektert at jeg blir helt stum <3 Du er virkelig en fantastisk mamma, Levi er heldig som har deg. Gi gullgutten masse suss fra tante M.

  4. Tusen takk for tips! Skal laste den ned. Skal jeg bare si ordet og vise med tegn hver gang jeg sier det? Blir så glad for tilbakemeldinger <3 Takk for at du tar deg tid til å skrive til meg. Legene sa det var lurt av meg å vente med barnehage hvis jeg hadde mulighet. Selvom han skal igjennom mere sykdommer, er det nok best å vente litt. Han har jo vært gjennom mye på denne lille tiden. Glad jeg har slått meg til ro med valget. Håper bare jeg klaret å stimulere han nok.. I tillegg er bestefaren til Levi fra Indonesia, så vi vil gjerne flytte ned noen måneder og la Levi (og megselv) oppleve litt av kulturen og røttene hans. Gleder meg til det, hvis helsa til Levi tilsier at det går fint såklart. Igjen.. Takk for tips og svar. God klem fra meg

  5. Hei favoritt-Bjørg! Elsker å lese kommentarene dine. Du er så snill og positiv <3 Blir alltid glad når jeg ser du har skrevet til meg/oss. Jordnær er du <3 Ønsker deg en fin kveld videre. Stor klem

  6. Hei igjen! Veldig viktig at dere sier ordet samtidig som dere bruker tegn. (Målet er jo at Levi skal prate)👍 Så spennende å være noen måneder i Indonesia! Blir sikkert en flott opplevelse for alle sammen!😊

  7. Kjære Sarah og fantastiske sjarmerende Levi! Jeg er fast leser av bloggen deres, og følger dere også på Instagram. Må si det virker som Levi er en nysgjerrig og våken lite gutt, og håper du tar til deg tipset med tegn! Det er supert som ekstra støtte i språkutviklingen! Spør du meg er det viktigste hva du ønsker selv, med barnehage eller ei. Håper bydelen/helsestasjon/ppt hvor du bor kan tilby noe veiledning knyttet til Levi sin utvikling. Barn med DS utvikler seg noe saktere enn andre barn, men med riktig stimulering ser jeg ikke noe problem på å kose seg hjemme med mamsen ett år til 😊 Utvikingen går radigt når han først har knekt de små kodene, det er fantastisk morsomt å se barn mestre og utforske mer og mer! Masse lykke til, gleder meg til å følge dere videre ❤️
    Hilsen stor fan som tilfeldigvis også er spesialpedagog i barnehage, og jobber daglig med barn med DS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top