Lykke

Mandag den 30/10/17 – dagen jeg alltid vil huske. Dagen jeg vugget min sønn på morgenen med store tanker, bekymringer og følelser. Å gi den som betyr mest for deg i hele verden til en gjeng ukjente mennesker i grønne klær – dèt hadde jeg gruet meg til. De tok han i armene sine, sa de skulle passe godt på han, smilte varmt, kommenterte det fine håret hans og forsvant. Egentlig var det et fint øyeblikk, Levi sutta på smokken og sov – heldigvis. Jeg hulket i armene til Kim, sa jeg elsket han over alt i verden og kjente på trygghet av å ikke stå i dette alene. Vi to, som har skapt lille Levi, er sammen. Det har vi vært siden dag èn. Verdens sterkeste, positiv-tenkende pappa. Hadde han vært så følsom som meg, hadde det blitt mye tåre-disco på Riksen ass. Jeg respekterer styrken hans så utrolig høyt.

Ventingen var overraskende rolig for min del. Noe beroligende var et must, og selvom jeg fikk noen perioder med tårer og “hva om dette ikke blir vellykket” strofer,  klarte jeg å spise, le og klemme. Kim og mammas nærvær hjelper. Jeg elsker dere begge to.

Etter fire timer ringte kirurgen. Han var klar i stemmen og innkalte oss til samtale. Den gåturen bort til hjertekirurgisk avdeling var ganske stille kan du si. Nesten som å vente på en livstids dom – en dom som kan forandre hele livet ditt. I dette tilfelle er jo vi uskyldige, så utfallet av en dom i det dårlige laget, hadde sendt meg rett på lukket avdeling et sted. “Hva om han sier den ikke var vellykket, hva om den ikke ble vellykket”. Jeg klemmer nevene hele veien bort. Han kommer mot oss. Rolig og balansert. “Gikk det bra?!”, sier jeg med èn gang. Han nikker.

Inne på rommet forteller han om operasjonen. Hvordan han gjorde det og hva som gjorde at operasjonen tok litt lenger tid enn antatt. Han hadde klart å lukke hullet i hjertet, men da kardiologen skulle ta en sjekk med ultralyd fant de en stor lekkasje på den ene siden. De gikk derfor inn igjen for å lukke den lekkasjen. I tillegg var jeg spent på en splitt som også måtte sys. Tidlige hadde kirurgen fortalt at dette var veldig tynt å sy i, så det kunne være Levi måtte opereres igjen når han ble litt større, slik at denne splitten kunne bli hel, slik som den skal være. Det hadde han gjort i dag og splitten er igjen. Hullet er tettet og splitten er igjen. Jeg kunne ikke annet enn å gråte av glede.

Kjære kirurg. Jeg elsker deg faktisk, enten du vil eller ei. Du har redda livet til sønnen min. Du og dine kolleger har reddet Levi. Jeg er evig takknemlig. FOR en mann du er, FOR en kirurg du er. Jeg har så respekt for dere. Dere redder liv. Jeg spurte om han ville ha en vin som takk. Han takket høflig nei. Jeg spurte om en klem, det fikk jeg. Tenk deg det, Levi. Når du blir stor skal jeg fortelle deg at du ble operert av samme mann som opererte kongen vår. Dèt er tøft å dele med barna i barnehagen, det.

Da vi fikk lov til å gå inn for å se på han, fikk jeg en spent klump i magen. Lille, vakre gutten vår var heeelt på en annen planet tror jeg – det så sånn ut. Full av medisiner og ledninger. De har valgt å ha han på pustemaskin over natten og gir han rikelig med medisiner og beroligende slik at han ikke våkner. Nå må du bare bli sterk du, gutten vår.

Jeg synes det er litt vemodig å se han akkurat nå – og iogmed at han trenger ro, ligger jeg i senga på foreldrehotellet. Jeg har sovet litt, spiser oreo kjeks og koser med bamsen til Levi. Kim er oppe en tur for å titte på han nå.

I dag er det tre måneder siden Levi ble født. Tre måneder med mye følelser og bekymringer. Nå er han operert og den er vellykket. Jeg er så glad. TUSEN takk for alle gode tanker fra dere. Jeg tror Levi kjenner på deres kjærlighet og støtte. Det er derfor han er en tøffing. Kjærlighet kan nemlig utføre mirakler. Dèt tror jeg. <3

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 113

24 thoughts on “Lykke

  1. Kjære Sara og Kim!
    Har tenkt på dere i hele dag. Ble så glad da jeg leste at operasjonen var vellykket. Ønsker dere all mulig lykke til i tida som kommer. Varme klemmer fra Kari

  2. Endelig 🙂 Ære være dere og ikke minst mamma som står fast ved deres side hele tiden. Nå blir det spennende å følge med videre utover mot jul 🙂
    Bamseklem, også til besteforeldre <3

  3. Kjære Sara og Kim. Levi må være verdens heldigste, som kom til akkurat dere. Også er dere heldige som har fått en sånn vakker sønn 🙂 (dere har sikkert ikke hørt før at han er vanvittig lik pappaen sin?. Lykke til! Jeg vet litt om hva dere går gjennom, men på en annen måte. I 1986 fikk 6-åringen vår kreft. Han ble frisk, og er i dag pappa til to. Jeg er sikker på at Levi vil gi dere flere ups enn Downs <3

  4. Tenkt så masse på dere hele mandagen! Så godt og lese at alt gikk bra! De er så utrolig dyktige, disse superheltene som fikser små babyhjerter, jeg så takknemlig for at de fins!
    Nå er jobben hos deres superhelt, og jeg håper han gjør en like god jobb, kommer seg raskt og blir frisk!
    Jeg har lest hele bloggen og sett på videoen deres, og tenker at av alle mennesker virker det som dere er de to menneskene som takler alt dere har fått, for makan til positivitet, klare og ha det gøy, smile og le oppi alt, det viser at dere sammen er sterke, tøffe og kommer til og bli verdens beste foreldre for lille Levi som har en ekstra utfordring eller to på veien!
    Ønsker dere masse lykke til videre, og hus Sarah, det er viktig og snakke med noen, helsepersonell eller proffe mennesker, sånn at du får ut alle tanker og følelser du har i deg ❤️

  5. Pernille: Tusen, tusen takk for alle fine ord fra deg. Føler meg som ekstra super-mamma når jeg får en slik tilbakemelding som dette. <3 Ønsker deg en fin dag, Pernille. Stor klem

  6. Bjørg: TUSEN takk for tilbakemelding. Ja, er ikke Levi skjønn? Jeg har hørt han ligner på pappaen sin ja, og jeg må si meg enig! Godt å høre at alt gikk fint med sønnen deres og at dere har fått to fine barnebarn. Ønsker deg en fin dag. Stor klem fra meg

  7. Så godt å høre at det har gått fint. Dere er så flinke, og håper nå at dere snart er hjemme igjen og kan få begynne å nyte babytiden uten mer bekymringer (…. en normalt 😉 ).
    Kommer å følge bloggen, du er så flink med den!!
    God bedring i dagene som kommer til Levi, sender varme tanker til dere alle tre.
    Klem

  8. Så godt å høre at alt gikk bra! Ble så glad av å lese dette innlegget! Masse lykke til videre, og kos dere såååå mye❤️❤️

  9. Så godt å lese at operasjonen gikk bra!! Har tenkt på og bedt for dere:) Jeg har fulgt bloggen siden starten. Jeg har en datter som er født dagen før Levi, så det er herlig å lese om deres nydelige gutt! Vi er heldige som får være foreldre til slike søte små! Håper at han kommer seg fort, og at dere får komme hjem og bare være foreldre. Dere er gode:)

  10. Så godt å lese at operasjonen gikk bra!! Har tenkt på og bedt for dere:) Jeg har fulgt bloggen siden starten. Jeg har en datter som er født dagen etter Levi, så det er herlig å lese om deres nydelige gutt! Vi er heldige som får være foreldre til slike søte små! Håper at han kommer seg fort, og at dere får komme hjem og bare være foreldre. Dere er gode:)

  11. Tusen takk, Olene. Vi har to små løver i hus – blir spennende å se om de blir like sta som de løvene jeg kjenner fra før hehe 🙂 All lykke og kjærlighet til dere. Klem fra meg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top