Angst

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}
p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px}

Angsten spiser meg opp – sånn føles det i dag. Den spiser i hvertfall opp tannkjøttet mitt. Jeg har bitt ihjel innsiden av munnen. De bakerste tennene mine er ømme og jeg tar meg selv i å knekke kjeven hele tiden. Den angsten, den følelsen, den er kjent. Jeg har hatt den før. Det som var annerledes da, var at jeg kunne stenge rullegardinen på soverommet, legge meg under dyna og bare sove. Sove til jeg ble så lei av senga, at jeg tilslutt stod opp og tvang meg selv til å bruke tiden min på noe mindre trist. Denne gangen er det annerledes. Jeg kan ikke stenge rullegardinen. Jeg kan ikke lukke øynene i håp om at det vil bli bedre når jeg åpner de igjen. Jeg har en liten gutt som trenger meg nå, en sterk mamma som skaper god energi rundt seg, en energi som sier «dette skal gå bra, lille venn». Jeg vil for såvidt ikke sove som før. Jeg vil helst være våken alle timer i døgnet – observere, trøste, synge, kose, mate.. Levi har det bra han, jeg tror ikke jeg kunne gjort det bedre enn jeg gjør, men innvendig skriker jeg av usikkerhet. Jeg er i en egen fase, inni meg selv. Jeg forandres. Alle gamle vaner, vendes. Noen ganger er det lett. Andre ganger er det utfordrende.

Kjære angst, ikke sett så dype spor er du snill. Gi meg styrke og ro – med tiden så klart.

Jeg åpnet postkassa i dag. Der faller det ut brev. Jeg kjenner igjen konvoluttene. Oslo Universitetssykehus. De får vi en god del av. De gjør meg som regel ikke redd, mer takknemlig for at vi blir husket på. Henvisninger til øyelege, henvisning til leverkontroll, hjertekontroll osv. Fint, tenker jeg. Men noen av de er mere kjipe.. Sånn som f.eks epikrise. Epikrise er notater om Levi´s helse. Hver lege skriver en epikrise etter kontroller, en ukes tid etter hver kontroll kommer de i postkassa vår. Mye av det skjønner jeg ingenting av, det står så avansert og uforståelig for meg som ikke er lege, men mye av det minner meg på hvordan situasjonen er og jeg gråter som regel når jeg leser dem.

I dag var den ene konvolutten av det større slaget. Jeg åpnet opp og der var henvisningen til hjerte-operasjonen. Vedlagt var det et par hefter, som i detaljer forklarer litt rundt det som skal skje under oppholdet vårt på sykehuset. Jeg begynte å gråte – igjen.. Tenk at noe jeg har lengtet etter siden Levi ble født, plutselig er så skummelt. Det var mye info å ta inn over seg, men noe av dette var det som gjorde meg redd og trist:

– Dersom operasjonen er planlagt kl 08.00, blir dere vekker ca. kl 06.30. Dagen begynner med å måle barnets temperatur.

– Deretter er der kroppsvask/dusj av barnet. De fleste barn vil få beroligende medisin via munnen ca 20-30 minutter før operasjonen.

– Foresatte får rent engangstøy av sykepleieren på sengepost like før de skal følge barnet til operasjon.

– Ca. kl 08.00 blir barnet og foresatte fulgt til operasjonsenheten av en sykepleier. Der blir dere tatt i mot av operasjonssykepleierne, anestesilegen og anestestisykepleieren.

– Inne på forberedelsesrommet setter anestesilegen inn en venekanyle og gir barnet sovemedisin. Straks barnet har sovnet, følges det inn på operasjonsstuen og foresatte følges tilbake til sengepost sammen med sykepleier.

– Når operasjonen er over, får dere en samtale med kirurgen som har operert.

 

Lille gutten min. Når du blir frisk, skal jeg bli frisk. Mamma og pappa elsker deg. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 112

9 thoughts on “Angst

  1. Vi elsker han alle sammen Sarah , like mye som jeg elsker deg , det går ikke Ann å elske noen høyere ♥️Føler med deg jenta mi , men om ca 2 uker teolig er alt mye mye bedre for dere begge 2 / alle 3 og alle oss andre. Tankene mine er hos dere hele tiden . Elsker dere over alt i hele verden , vanskelig å si noe annet nå , bare st du må ha det utrolig fryktelig nå , skjønner det , skulle ønske det var fredag neste uke . DET VIL GÅ BRA , men det er en fattig trøst nå ♥️♥️💙

  2. Får ønske dere lykke til med operasjonen, skjønner engstelsen din. ❤️❤️❤️❤️

  3. Jeg fikk tips om bloggen din for ett par uker siden, og har sittet og bladd meg gjennom og grått med deg de siste ukene. Må bare si fy søren for en beundring jeg har for deg og måten du takler dette på!! nå er det snart 3år siden datteren min kom til verden og når jeg ser på alt jeg har vært redd for så skammer jeg meg nesten med tanke på det du går gjennom. Beundrer stå på viljen din/deres helt enormt, og gleder meg til å følge dere videre etter operasjon. For er det en ting jeg er helt sikker på, så er det at dette kommer til å gå bra, og at dere kommer til å ha så innmari mange fine år å se fram til. Og når du får andre utfordringer i årene som kommer, som trassalder osv så vet du at det er ingen utfordring i fht det du har vært igjennom før❤️

  4. Nå er den dagen snart her som dere har ventet på, gud og flink og full av uforbeholden kjærlighet du har til gullet ditt…dette må gå og vil gå bra Saraha det er jeg overbevist om😘💖💜💚må si at jeg virkelig beundrer deg Saraha og din lille store kjempe vakre og kjekke Levi. Godt at din kjæreste er så sterk og flott man/gutt..som støtter de han er mest glad i i hele verden.Følger deg og dine, lille rasebasa😀

  5. Masse lykke til den dagen , er så glad i dere . Snakkes før onsdag ♥️♥️Du vet det blir tøft , men det går kjempebra med lille elsklingen, og etterpå så blir alt litt lettere for han og dere . Masse kjærlighet fra hjertet mitt ♥️♥️

  6. Lykke til med operasjonen. Det er 6mnd (noen sier 1år) aldersgrense for at foreldre får være med inn på operasjonen. Jeg vekket min datter 07.20 istedenfor 06.30 sånn at hun slapp å føle på noe sult grunnet faste. Vekket henne 04 på natten for å gi henne pupp sånn at ikke hun skulle våkne av seg selv feks kl 06 og da ikke kunne få mat. Bare noen tips. Hilsen oss som blir utskrevet av Riksen i dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top