Timer

Hei igjen, dere fine lesere. 

Jeg har ikke oppdatert på noen dager, rett og slett fordi jeg ikke har orket. Jeg husker ikke dager, alt går kun i timer og da må jeg begynne å tenke etter – det er slitsomt 🙂 Vi er hjemme! For noen dager… På fredagen som var fikk vi beskjed om at vi kunne reise hjem. Levi har vært stabil på metning mens vi har vært innlagt på hjerteavdelingen og for første gang følte jeg meg trygg på dra hjem. Jeg følte plutselig et stort behov for å være hjemme i mitt eget hus, dritt lei av sykehusmat og sykehuslukt. Jeg er så takknemlig og glad for at vi bor i Norge med den helsehjelpen vi har krav på, men det er slitsomt å ikke kunne bæsje i fred uten at sykepleiere og leger kommer innom hele tiden. I tillegg går Levi på medisiner til alle døgnets tider, det er mye å huske på. Før vi lov til å dra hjem skulle lillegutt ta blodprøver. Da vi var pakket klar og ventet på resultatet av de, hadde ikke gulsott verdiene gått ned slik vi hadde håpet på. Det vil si at vi skal legges inn igjen imorgen (onsdag), denne gangen på leveravdelingen. På torsdag skal Levi gjennom en undersøkelse som krever narkose. De skal undersøkelse galle og lever, for å se om dette kan ha noe med at verdiene ikke har gått ned. Barn med downs syndrom kan bruke litt lenger tid på å skille ut gulsottverdier, men undersøkelsen skal gjøres for å evt utelukke at det ikke er noen annet som er årsaken. Han har en litt forstørret lever tror jeg, det er nok derfor. Jeg skal kreve mer informasjon imorgen, jeg har bare ikke hatt tid til å spørre – det er så mye. I forkant av dette, måtte han begynne på ennå en medisin så vi brukte de siste timene på sykehuset på å lære oss hvordan vi legger opp riktige doser til han. Lister henger i stua, sprøyter og medisiner på glass ligger på tv-benken og alarmen er på til alle døgnets tider. Her gjelder det å ha tunga rett i minn. I tillegg er han flink til å si ifra når han er sulten (shit, han spiser jo bare mer og mer – klager ikke altså), så her hjemme går det en kule varmt. Jeg bare håper han har det bra, som det for såvidt ser ut som han har. Han sover godt, spiser godt og skriker godt. Er ikke det gode tegn a? 

Kim og jeg har det fint, vi. Bortsett fra at jeg fikk et sammenbrudd i går ettermiddag. Vi er jo foreldre på skift og jeg kan kjenne litt på ensomheten det medfører. Kim er oppe med Levi på natta – dette er litt fordi han er et natt-menneske av natur. Skulle jeg hatt han på natta, hadde Kim også vært våken og da får ingen av oss innhentet søvn. Jeg kommer ut i stua noen ganger for å pumpe melk og evt hjelpe til, men ellers prøver jeg å sove. Så våkner jeg i 07.00-draget og da går Kim inn og legger seg. Sånn går timene. Er kanskje ikke så rart at jeg føler litt ensomhet, jeg er jo vant til å ha nogenlunde samme døgnrytme som min kjære. Kvalitetstid får vi vel ta igjen – dette gjelder jo ikke bare oss men alle nybakte foreldre. Vi har bare en god del tilleggsoppgaver for øyeblikket. Jeg savner dagene da vi lå i sofaen uten en eneste bekymring. Noe av grunnen for at jeg var så trist i går er nok fordi jeg også satt meg ned med alle henvisninger og papirer vi har fått i postkassa den siste tiden. Jeg åpnet opp journalen til Levi som vi har fått tilsendt av sykehuset og ble bare trist av å lese alt som stod der. Han er ikke et friskt barn per dags dato, det er jeg klar over, men å se alt svart på hvitt gjør meg bare trist. I tillegg er det søknader om pleiepenger osv osv. Dette er jo en papirbunke uten like. Hvordan skal man klare å sitte med alt dette i tillegg til å være foreldre, sykepleiere og menneske med følelser på toppen av det hele? Kan noen si meg det? 

Jeg kom meg i hvert fall ut en tur i går. Kjøpte permer osv for å få en oversikt over alle innkallinger og papirer tilknyttet Levi. Her er det bare å lage et system i kaoset fra dag én. Kjøpte også en vippestol, så vi rekker en dusj mens vi har syn på han. Jeg leser at fysio terapeuter fraråder babyer å bruke det, men hallo i luken.. Hva skal man ellers gjøre hvis man vil lage seg en kjapp brødskive? Nei, ære være. Han elsker den også – spesielt når jeg vipper på den 🙂 Små gleder!

Skal prøve å oppdatere fra sykehuset. Vet ikke hvor lenge vi blir der, men… 

Ønsker dere en fin dag – og PS: takk for at dere synes del 1,2 og 3 var rørende og ærlig. Xxx

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jente/26/Oslo. I magen min har jeg en liten gutt som snart skal få hilse på verden. Sent i svangerskapet fikk vi vite at han har et ekstra kromosom 21 - downs syndrom. Han har også en hjertefeil som gjør at han må gjennom en åpen hjerteoperasjon etter han er født. På denne bloggen vil jeg dele tanker rundt det å bli mor for første gang - til en som er litt annerledes.
Posts created 112

6 thoughts on “Timer

  1. Så fine bilder av Levi ❤️ ❤️ ❤️
    Dette med papirarbeid er krevende i starten og vil bli mindre. Du er superflink som har full kontroll på dette og bare spør hvis du lurer på noe.
    Klem 🙂

  2. Uff a meg , ja det går i ett skjønner jeg , tøft nok med et friskt barn , men alt det andre på toppen , dere må jo bare , men ikke skjønner jeg hvor dere får kreftene fra ♥️Nå må det bedre seg snart alt sammen , og etter operasjonen så begynner han nok å sove over et skift om natta også , blir jo litt og litt lettere ettersom han vokser og ikke trenger mat døgnet rundt , men så mye annet ved siden av😳Godt dere er 2 om dette , får bestille vaskehjelp en gang i uka , og prøve og få det daglige litt lettere , så man kan få 5 min innimellom . Tenker på dere hele tiden . All lykke til i morgen og torsdag osv . Masse kjærlighet fra meg ♥️♥️💙💙😍 Elsker dere alke 3.

  3. Følger dere på bloggen, Levi har valgt et flott og sterkt foreldrepar!❤️ Masse lykke til videre, dette kommer til å gå superbra🌼 Ring meg gjerne hvis det er noe jeg kan hjelpe med☺️ Klem

  4. Så ekte blogg du har! Tar av meg hatten for deg og kjæresten din ! Lille levi er helt nydelig !!! Og morsfølelsen vil bare vokse og vokse når dere vitner til livets reise med levi ❤️Sender masse positiv energi og bønn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top